Univerzita Palackého v Olomouci
Univerzita Palackého v Olomouci je vysoká škola s dlouhou tradicí. Byla založena již v 16. století a je tak nejstarší vysokou školou na Moravě a druhou nejstarší v České republice. V současnosti představuje moderní vzdělávací instituci se širokou nabídkou studijních oborů a bohatou vědeckou činností.
Věda a výzkum

Jahodové listí pomůže analytickým chemikům ověřovat přesnost analýz kovů

Čt, 15.4.2021
| Originální článek z: Univerzita Palackého v Olomouci/Katedra analytické chemie
Kontrolní laboratoř R-lab katedry analytické chemie PřF UPOL spolupracovala s firmou Analytika na charakterizaci matricového certifikovaného referenčního materiálu (CRM) z jahodového listí.
UPOL: Jahodové listí pomůže analytickým chemikům ověřovat přesnost analýz kovů

Jahodové listí není pouze součástí bylinných čajů s blahodárným vlivem na lidské zdraví, ale nyní také pomůže analytickým chemikům při kontrole přesnosti analýz vzorků v laboratořích. Kontrolní laboratoř R-lab katedry analytické chemie Přírodovědecké fakulty UP totiž spolupracovala s firmou Analytika na charakterizaci matricového certifikovaného referenčního materiálu (CRM) právě z jahodového listí. S jeho potvrzeným složením mohou chemici porovnat vlastní výsledky analýz tohoto materiálu. V případě nesrovnalostí lze korigovat postupy při analýze vzorků, aby vědci získali co nejpřesnější výsledky.

„Dobrý analytický chemik si často klade otázku, zda jsou výsledky jeho analýz spolehlivé. Kromě pečlivé práce či dobrých znalostí používaných metod a přístrojů je možné spolehlivost výsledků ověřit také nezávisle, a to právě pomocí analýzy vzorků CRM,“ vysvětluje úlohu certifikovaných referenčních materiálů David Milde. CRM si lze zjednodušeně představit jako skutečné vzorky, u kterých je známý přesný výsledek ještě před provedením analýzy jejich složení v laboratoři. „Po provedení analýzy vzorku CRM se srovnají výsledky laboratoře s hodnotami uvedenými v certifikátu tohoto matricového materiálu,“ říká David Milde.

Například pro analýzu prvků v rostlinných vzorcích již kontrolní laboratoř R-lab získala vzorky CRM zelí, zelené řasy, kukuřičné mouky, čaje, borovicového jehličí a lišejníku. „CRM jahodového listí nám tak pomůže rozšířit jejich portfolio. Ne ve všech CRM jsou totiž certifikované hodnoty koncentrací či obsahu všech prvků, které analyzujeme,“ podotýká Radka Pechancová.

Certifikovaných referenčních materiálů existuje několik skupin. Zřejmě nejdůležitější jsou tzv. matricové, které se svým složením co nejvíce podobají běžným vzorkům. Poptávka po matricových referenčních materiálech nyní převyšuje jejich nabídku na trhu. „Většina analytických chemiků by si pro svou konkrétní oblast výzkumu či prováděné analýzy ráda vybírala mezi několika odpovídajícími vzorky CRM, které však nejsou často dostupné. Proto je žádoucí provádět certifikaci dalších CRM, a to včetně biologických a environmentálních matric,“ doplňuje Radka Pechancová.

Certifikát referenčního materiálu lze podle Jitky Součkové přirovnat k rodnému listu. Analytický chemik v něm najde kromě certifikovaných hodnot složení řadu potřebných informací, jako jsou například podmínky skladování v laboratoři, údaje o minimálním množství vzorku potřebného pro analýzu či jak dlouho jsou certifikované hodnoty platné. „V některých certifikátech jsou uvedeny i detaily o přípravě CRM a použitých metodách k získání certifikovaných hodnot. To jsou informace, které nám pomáhají při výběru vhodného CRM. Vzhledem k poměrně vysoké ceně referenčních materiálů je nezbytné mít co nejvíce informací před nákupem, a ty lze získat právě z certifikátů,“ upřesňuje Jitka Součková.

Použití CRM hraje v analytické chemii klíčovou roli, a proto se odborníci R-lab zapojili do mezilaboratorní certifikační studie matricového CRM jahodového listí. „V České republice bychom počet výrobců referenčních materiálů napočítali na prstech jedné ruky, takže jsme se rozhodli podpořit jednoho z výrobců, a to firmu Analytika. Pozvání k této mezilaboratorní studii považujeme za uznání našich odborných znalostí a analytických dovedností. Úspěšným zapojením kontrolní laboratoře R-lab jsme si také ověřili správnost nastavení systému řízení kvality pro stanovení kovů v rostlinných materiálech, se kterým máme v naší laboratoři dlouholeté zkušenosti,“ dodává Tomáš Pluháček.

Univerzita Palackého v Olomouci

Determination of carbohydrates in peanuts by HPAE-PAD

Targeted PFAS Analysis in Industrial Wastewater Using the Agilent 6475 Triple Quadrupole LC/MS System

Multifaceted Evaluation of IgG Glycan Profiles Considering the Components in Glycosyltransferase Reactions

Thermo Scientific Stellar - revoluční hmotnostní spektrometr

Thermo Scientific Stellar MS - jedinečné propojení kvadrupólu, iontově koncentračního multipólu a dvojtlaké lineární iontové pasti přináší dosud nevídanou rychlost a přesnost analýz.

Přístroje pro extrakci na pevné fázi (SPE)

Extrakce na pevné fázi (SPE) může být použita jak pro čištění, tak i pro zakoncentrování vzorků. Volba přístroje pro SPE významně ovlivňuje kvalitu a spolehlivost analytických výsledků.

Patogenní mikroorganismy a Listeria monocytogenes

Patogenní (choroboplodné) mikroorganismy způsobují onemocnění lidí, zvířat nebo rostlin. Změny v Nařízení (ES) č. 2073/2005 platné od 1. 1. 2026.

Vyvíjíme novou chemii pro pochopení biologie

Čerstvý držitel start-up grantu Athanasios Markos a jeho vývoj chemických nástrojů, které umožní studovat biomolekuly, ale také cíleně ovlivňovat biologické procesy přímo v živých systémech.